E-posta izleyicileri: Nedir ve kendinizi nasıl koruyabilirsiniz?

Posta kutunuzda bir kameranın hangi broşürleri okuyup hangilerini doğrudan çöpe attığınızı izlediğini düşünün, hani şu gerçek posta kutunuzda. Bunu önceden hiç düşünmemiş olabilirsiniz fakat e-postalar, tam da bu özelliği istenmeyen ve reklam postalarının yaratıcılarına mümkün kılıyor.

Posta kutunuzda bir kameranın hangi broşürleri okuyup hangilerini doğrudan çöpe attığınızı izlediğini düşünün, hani şu gerçek posta kutunuzda. Bunu önceden hiç düşünmemiş olabilirsiniz fakat e-postalar, tam da bu özelliği istenmeyen ve reklam postalarının yaratıcılarına mümkün kılıyor.

Ortaya çıktığı ilk günden bu yana, e-posta büyük bir evrim geçirdi: Basit metinden her türlü yazı türü, stil ve gömülü resimleri içeren göz alıcı mesajlara dönüştü. Yetenekleri açısından e-postalar artık web sayfalarına benziyor, yani göndericiler mesajlarına posta kutunuzda olan biteni takip eden ögeler ekleyebiliyor.

E-posta izleyicileri nasıl çalışıyor?

Princeton University’den araştırmacılar yaklaşık 1.000 reklam postasını analiz etti. Bunun sonucunda iletilerin %70’inin reklam izleyicisi içerdiğini tespit ettiler, üstelik bu reklam izleyicileri yalnızca iletiyi ne zaman ve kaç kez açtığınızı gönderene iletmekle kalmayıp sorgu dizesinde kişisel verileri (örneğin e-posta adresiniz) de aktaran gizli resimleri otomatik olarak indiriyor. Dahası, takip eden alan sorgusu, IP adresinizi açığa çıkarıyor, buradan da yaklaşık konumunuz belirlenebiliyor.

Benzer teknolojiler reklam postası yaratıcılarının iletilerini daha etkin bir şekilde hedeflendirmesine izin veriyor. Örneğin izleme, A/B testi için son derece kullanışlıdır. Bu test, hangi ileti konusunun ve ileti türünün (mesela gülen suratlı veya değil) insanların daha fazla tıklama olasılığına sahip olduğunun belirlenmesine yardımcı olur. Bu da yetmezmiş gibi, reklam izleyicileri, posta konusuyla alakası bile olmayan diğer sitelerde sizi “tanıyabilmek” için tarayıcı çerezleri saklayabilir.

Bu şekilde reklamcılık ağı ilgi alanlarınız hakkında daha çok bilgi alarak bu bilgiyi reklamcılara satabilir. Örneğin, spor ayakkabılarda indirimle alakalı bir e-postayı açtıysanız spor ayakkabısı reklamları internette peşinizi bırakmayacaktır.

Kendinizi nasıl koruyabilirsiniz?

Gmail web posta istemcisini kullanıyorsanız şansınız oldukça düşük. Bu sağlayıcı (ve muhtemelen diğerleri de) iletideki tüm resimleri size aktarmadan önce kendi sunucularına indiriyor. Bu; reklam ağlarının, Google’a bu bilgi için ödeme yapmadıkları sürece, tarayıcınızda çerez saklayamayacağı veya iletiyi okuyup okumadığınızı bilemeyeceği anlamına gelir.

Diğer e-posta sağlayıcılarının kullanıcılarına da güzel haberler var: Web izleyicilerini engelleme araçları, e-posta izleyicileri içinde gayet iyi çalışıyor ve VPN kullanarak da gerçek IP adresinizi saklayabilirsiniz.

İşte e-postanız aracılığıyla izlenmeye karşı korunmanıza yardımcı olacak birkaç ipucu:

  • Posta istemcisinden görüntülerin otomatik olarak indirilmesini devre dışı bırakın ve sadece güvenilir göndericilerden resimleri indirin.
  • Resimsiz iletiler çok sıkıcı gelirse izlemeyi engelleyecek bir araç kullanın, mesela Kaspersky Internet Security‘deki Özel Tarama.
  • Kaspersky Secure Connection gibi bir VPN kullanmak da gerçek IP adresinizi reklamcılardan saklamanıza yardımcı olacaktır.

Son derece gerçek: Canlı video yayınlamak çocuklarınız için neden tehlikeli?

Sosyal ağlar gün geçtikçe gerçek hayatımızın bir parçası haline geliyor. Ara sıra yapılan blog paylaşımlarıyla başlayan alışkanlık, yerini saatte bir yapılan Twitter güncellemelerine bıraktı; metin güncellemelerinin yerini ise Instagram fotoğrafları aldı; bunun yanında YouTube vlogları da popülerlik kazanmaya başladı. Şimdi ise yeni trend canlı yayın yapmak.

İpuçları