Ana içeriğe atlayın

Kaspersky'nin bulgularına göre, dünya genelinde ebeveynlerin %87'si, çocuklarının dijital davranışlarını düzenlemekten birinci derecede sorumlu olduklarına inanıyor. Bu nedenle Kaspersky, ebeveynlerin çocuklarının çevrimiçi etkileşimlerini etkili bir şekilde yönetmelerine yardımcı olmak için çocukların çevrimiçi ilgi alanlarına yönelik yıllık incelemeler gerçekleştiriyor. Analiz, Kaspersky Safe Kids kullanıcıları tarafından gönüllü olarak sağlanan anonim veri arama sorgularına dayanıyor. Bu yıl hem mobil (Android) hem de masaüstü platformlar (Windows) için sorgu verileri analiz edildi.

Türkiye’de çocuklar arasında en çok kullanılan Android uygulamaları listesinde YouTube (%31,6), WhatsApp (%13,6) ve Instagram (%15,3) yer aldı. Windows işletim sistemli cihazlarda ise durum daha farklı. Çocuklar Türkiye’de zamanlarının çoğunu Google Chrome (%43,6), Microsoft Edge (%11,4) ve Discord'da (%10,8) geçirdi.

En popüler uygulama olan YouTube, günümüz çocukları arasındaki temel eğilimleri ve ilgi alanlarını yansıtıyor. Bu yıl, oyun influencerları %21 ile arama taleplerinde en büyük payı aldı. En çok aranan blog yazarları SSundee, Aphmau ve KreekCraft oldu. Oyunla ilgili olmayan influencerlara arasında MrBeast, SSSniperWolf ve Sidemen mutlak liderler olmaya devam ediyor.

Çocukların ilgi gösterdiği bir diğer konu da futbol ve NBA'in ilk sıralarda yer aldığı spor başlığı oldu. Bu konuya olan yüksek ilgi hem YouTube sorgularında hem de Google arama taleplerinde açıkça görülüyor.

Mimler geleneksel olarak tüm dünyada çocukların ilgi alanlarının önemli bir parçası haline geldi. Bu kez bunların en dikkat çekeni “Gegagedigedagedago” oldu. Bu, Rednex'in “Cotton Eye Joe” şarkısını yanlış duyulmuş bir şekilde seslendirilen Roblox Male Face mimi.

kasperskyGegagedigedagedago

Müzik tercihleriyle ilgili olarak (%17), çocuklar arasında dikkat çeken trendler arasında BABYMONSTER’in - SHEESH ve JoJo Siwa - Karma parçalarının yanı sıra Nightcore'un müzik miksleri yer alıyor. En çok aranan sanatçılar ise K-pop grubu BLACKPINK ve pop ikonu Taylor Swift oldu. Phonk, çocuklar arasında en popüler müzik türü olmaya devam ediyor. Şaşırtıcı bir şekilde, BTS son zamanlarda popülerliğinde düşüş yaşadı ve Olivia Rodrigo’nun ve hatta Kanye West'in videosu “¥$, Ye, Ty Dolla $ign - CARNIVAL ft. Playboi Carti & Rich The Kid videosunun bile gerisinde kaldı.

Çocuklar filmler arasında (%16) en çok çizgi film, TV şovu ve dizi aradı. En çok talep edilen çizgi filmler Benim Hikayem Animasyon, animasyon filmlerden '1 saniye ve Harzbin Oteli oldu. Dizilerde ise en çok Dhar Mann Studios, Queen of Tears ve Netflix uyarlaması Avatar the Last Airbender arandı.

Yakında çıkacak olan ilgi çekici bir oyun, Subliminal adlı korku oyunu. “Backrooms” konseptine dayanan bu oyun, gerçek zamanlı bir korku-bulmaca oyunu. Henüz piyasaya sürülmemiş olmasına rağmen, oyunla ilgilenen çocuklar tarafından hevesle aranmaya başlandı bile.

Kaspersky Web İçeriği Analiz Uzmanı Anna Larkina, şunları söyledi: “Çocukların tercihlerinde bir nevi istikrar görüyoruz. Ancak son oyun, müzikal ve film prömiyerleriyle bağlantılı sezonluk hikayelerde kayda değer bir artış var. Bu trendler çocuklar açısından büyük çekiciliğe sahip ve ebeveynlere çocuklarının güncel ilgi alanlarını daha iyi anlama fırsatı sunuyor. Bu da ebeveynler ve çocuklar arasında daha güçlü ilişkiler kurulmasını sağlayabilir. Dijital ebeveynlik için güvenilir bir çözüm, yalnızca çocukların çevrimiçi ortamda korunmasında değil, aynı zamanda tercihlerinin ortaya çıkarılmasında da çok önemli rol oynayabilir.”

Çocuklar arasında en popüler aramaları ortaya koyan Kaspersky Safe Kids araştırmasının tamamına bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.

Kaspersky, çocukların olumlu bir çevrimiçi deneyim yaşamasını sağlamak için ebeveynlere şunları yapmalarını öneriyor:

•        Çocuklarınızın çevrimiçi faaliyetlerine erken yaşlardan itibaren dahil olun. Böylece bunu yerleşik bir norm haline getirebilir ve daha sonra çevrimiçi güvenlik uygulamaları konusunda onlara rehberlik edebilirsiniz

•        Dijital ebeveynlik uygulamaları indirmeyi, bu tür uygulamaların nasıl çalıştığını ve çevrimiçi güvende kalmak için neden gerekli olduklarını açıklamak için bu konuyu çocuğunuzla tartışmayı değerlendirin

•        Konuyu çocuğunuzla oyunlar ve diğer eğlenceli formatlar aracılığıyla tartışarak siber güvenlik hakkındaki konuşmaları daha keyifli ve ilginç hale getirin

•        Çocuklarınızla çevrimiçi güvenlik önlemleri hakkında iletişim kurmak için daha fazla zaman harcayın. Kendi alışkanlıklarınıza dikkat etmeyi deneyin. Yemek yerken veya sohbet ederken telefonunuzu kullanıyor musunuz? Telefonunuzu kaldırdığınızda farklı bir şekilde tepki veriyorlar mı? Hayatınızda çocuklarınızın sizin alışkanlıklarınızı taklit ettiği herhangi bir kalıp olup olmadığına bakın.

•        Çocuğunuzdan herhangi bir gizlilik ayarını kendi başına kabul etmemesini ve bunun yerine sizden yardım istemesini isteyin. Yetişkinler tüm gizlilik sözleşmelerini okuma alışkanlığı edinmelidir.

Geçtiğimiz yıl Çocukların Dijital Dünyası: Gegagedigedagedago, BABYMONSTER ve My Story Animated

Kaspersky'nin bulgularına göre, dünya genelinde ebeveynlerin %87'si, çocuklarının dijital davranışlarını düzenlemekten birinci derecede sorumlu olduklarına inanıyor. Bu nedenle Kaspersky, ebeveynlerin çocuklarının çevrimiçi etkileşimlerini etkili bir şekilde yönetmelerine yardımcı olmak için çocukların çevrimiçi ilgi alanlarına yönelik yıllık incelemeler gerçekleştiriyor. Analiz, Kaspersky Safe Kids kullanıcıları tarafından gönüllü olarak sağlanan anonim veri arama sorgularına dayanıyor. Bu yıl hem mobil (Android) hem de masaüstü platformlar (Windows) için sorgu verileri analiz edildi.
Kaspersky Logo