content/tr-tr/images/repository/isc/2017-images/hardware-and-software-safety-img-35.jpg

Bilindik bir hikaye... Evde yalnız olan genç, Facebook'ta ev partisinin tanıtımını yapar. Ancak etkinliği arkadaşlarıyla kısıtlamaz. Davetli olmayan çok sayıda kişi de gelir ve parti bir isyana dönüşür. Komşular polisi arar, polis de birkaç ekip aracı, köpekler ve helikopterle kontrolü eline alır. İşte bir Facebook partisi böyle kötü sonuçlanır.

Bu olay Haziran 2013'te İngiltere'de meydana geldi ama her ay dünyanın farklı bir yerinde benzer bir hikaye yaşanıyor. Elbette artık gençler internette davet yayınlamanın tehlikesinin farkına varmıştır, değil mi? Peki neden bu hikayeler bu kadar yaygın görülüyor?

Yanıtı ergen psikolojisinde bulabilirsiniz. Ergenlerin düşünce tarzı risklerle bütünleşiktir. 2012 yılında Yale Tıp Fakültesi'nde yapılan bir araştırma, gençlerin sonuçları bilinmeyen riskleri almaya istekli olduklarını ortaya koydu.

Ancak hızlı araba kullanma gibi riskler de bunlara dahildir. Gençler hızlı araba kullanmanın kaza riskini artırdığını bilirler. Bilmedikleri şeyse belirli bir günde, yolun belirli bir şeridinde riskin ne kadar arttığıdır. Bu nedenle riski göze alırlar.

İster bir Facebook parti daveti ister başka bir şekilde olsun, internette herkese açık parti davetleri yayınlamak da neredeyse aynıdır. Gençler riskin farkındadırlar ancak mahalleleri veya şehirleri açısından spesifik sonuçlarını bilmezler.

Söz konusu olan başka bir faktör daha vardır. Bu defa Philadelphia'daki Temple Üniversitesi tarafından yapılan başka bir araştırma, belirli tiplerdeki ergenlerin internette risk almaya özellikle meyilli olduklarını ortaya koydu. Riskli davranışlarda bulunmaya en yatkın olanlar, sosyal açıdan en az uyum sağlayanlar. Bu gençlerin internet dışında daha az arkadaşı var ve başka çevrelerle etkinliklere daha az katılıyorlar. "Sosyal tazmin" olarak bilinen yaklaşımı benimseyen gençler, internet dışındaki hayatlarında yaşadıkları doyumsuzluğu telafi etmek için internette daha büyük riskler alıyor.

Peki gençler risk almaya yatkınsa ebeveyn olarak siz ne yapabilirsiniz? Ergenlik çağındaki çocuğunuzun sizi Facebook'ta ve diğer sosyal ağlarda arkadaş olarak eklemesi için ısrar etmek iyi bir fikirdir. Oturup çocuğunuzla internetteki davranışlarını konuşun ve kaygı duymanız halinde çevrimiçi etkinliğini ve iletişimlerini takip etme hakkınızı saklı tuttuğunuz konusunda anlaşın.

Bu durumda bile takip edebileceğinizin garantisi yoktur. Çocuklarınızın Facebook veya Twitter'da ne yaptıklarını kontrol edebilirsiniz ancak gençler izlerini kaybettirmenin yollarını bulmada ustadır. Stratejiler; Blackberry Messenger gibi özel iletişim kanallarının kullanılmasından, kullanıcıların bir metin ya da fotoğrafın kaybolmadan önce ne kadar süreyle görüneceğini belirleyebildikleri Snapchat gibi uygulamalara kadar değişiklik gösterebilir.

Peki çocuklarınızın yaptıkları her şeyi izleyemiyorsanız sosyal medyayı kullanmalarını ve Facebook partileriyle 2.000 yabancıyı evinize davet etmelerini nasıl engelleyebilirsiniz? Bunun teknik çözümleri vardır. İyi bir internet güvenlik paketiyle gençlerin adresiniz veya diğer kişisel bilgileriniz gibi belirli bilgileri yayınlamalarını önleyebilirsiniz. Gençler için alışveriş ve parola yönetimi içeren kapsamlı internet güvenliği yazılım paketi de çevrimiçi koruma sağlayabilir. Ancak teknik bir yaklaşım, yanıtın sadece bir kısmıdır.

En iyi strateji, Yale araştırmasının sonuçlarında önerilen yaklaşımdır. Dışarı çıkıp genç çocuğunuzu evde yalnız bırakmadan önce kendisiyle oturup konuşun. Evinizdeki her şeyin yenilenmesinin ne kadara mal olacağını, özellikle onların çocukluk dönemlerinden kalma yeri doldurulamayacak eşyaların manevi değerini ve 2.000 yabancının aniden evinizi istila etmesi durumunda bunun hem kendisi hem de aileniz için sonuçlarının ne olacağını açıklayın.

Facebook Güvenliği ile ilgili diğer makaleler ve bağlantılar

Facebook partileri neden kötü sonuçlanır ve bu durum nasıl engellenir?

Gençlerin online yaşamındaki riskleri öğrenin ve online kazaları nasıl engelleyebileceğinizi keşfedin
Kaspersky Logo