Ana içeriğe atlayın

İnternet bankacılığı güvenliği, sürekli bir endişe kaynağıdır. Tüm bankalar, müşterilerine gönül rahatlığı sunmak için internet bankacılığında güvenliği sağlamaya yönelik çok sayıda tedbir uygular. Konuyla ilgili olan herkes açısından çok fazla risk söz konusu olduğundan tüm hassas müşteri verilerini korumak için bu önleyici adımları atmaları gerekir. Herhangi bir bilgisayar korsanlığı saldırısı veya sızıntı, bir bankaya ve itibarına çok fazla zarar verebilir, ancak müşteriler açısından da önemli finansal ve toplumsal etkiler doğurabilir. Bu bakımdan, internet bankacılığı güvenliklerini sağlama sorumluluğunun hem bankalara hem de müşterilere ait olduğu açıktır.

İnternet bankacılığı nedir?

İnternet bankacılığı temel olarak müşterilere paralarını elektronik yollarla yönetme olanağı tanıyarak fiziksel olarak banka şubesine gitme ihtiyacını ortadan kaldırır. Müşteriler, bir bankanın web sitesi veya uygulamasında bulunan güvenli portallar aracılığıyla çok çeşitli finansal işlemleri internet üzerinden gerçekleştirebilir. Örneğin, yerel ve uluslararası fon transferleri, fatura ödemeleri ve çek yatırma işlemleri, internet bankacılığının standart özelliklerinden bazılarıdır.

İnternet bankacılığı güvenliği ile ilgili bazı endişelere rağmen çoğu kişi, elektronik bankacılığın rahatlığına ve kolaylığına ciddi ölçüde güvenmektedir. Ancak internetle ilgili çoğu konuda olduğu gibi, burada da çok sayıda avantaj ve dezavantaj söz konusudur.

İnternet bankacılığının avantajları

Toplumun giderek dijitalleşmesiyle birlikte bankacılığın neredeyse tamamen internet üzerinden gerçekleştirilmesi an meselesiydi. Dijital bankacılık, beraberinde getirdiği pek çok riske rağmen kişisel ve kurumsal müşteriler için birçok avantaj sunmaktadır. Kullanıcılar, banka hesaplarını bilgisayar korsanlarından nasıl koruyacaklarını bildiği sürece internet bankacılığı son derece kullanışlı olabilir. İnternet bankacılığının bu kadar popüler olmasının nedenlerinden birkaçı şunlardır:

  • Hesaplara 7/24 erişim: Müşteriler için paralarını akıllı telefonları veya bilgisayarları üzerinden istedikleri zaman istedikleri şekilde yönetebilmek büyük bir kolaylıktır. Bir bankanın uygulaması veya web sitesi sayesinde, fiziksel olarak banka şubesine gitmek zorunda kalmak yerine, bulundukları yerden hesaplarına erişebilir ve bir dizi işlevi anında yürütebilirler. Bu, güvenlik amacıyla hesap bakiyelerini ve işlemleri kontrol etme açısından da kullanışlıdır; böylece dolandırıcılık faaliyetlerini veya şüpheli etkinlikleri tespit etmek kolaylaşır.
  • Basit fatura ödemeleri: İnternet bankacılığı, müşterilerin her türlü faturayı hızlı ve kolay bir şekilde ödemesine olanak tanır. Kira veya elektrik faturaları gibi düzenli ödemeler için otomatik ödemeleri ayarlamak dahi mümkündür.
  • Kolay fon transferleri: Dijital bankacılık kullanıcıları, kendi hesapları arasında kolayca para transferi yaparak ya da üçüncü tarafların yerel veya yurt dışı hesaplarına para göndererek fon transferlerini ihtiyaç duydukları zaman ihtiyaç duydukları şekilde yürütebilir.
  • Banka kayıtlarına anında erişim: İnternet bankacılığı portalları, geçmiş hesap özetlerine ve işlemlere hızlı erişim sunmak dâhil olmak üzere hesapların tam görünürlüğünü sağlar. Bu, özellikle vergi amacıyla kayıt tutma açısından kullanışlıdır.
  • Daha iyi bütçeleme: Çoğu internet bankacılığı uygulaması ve portalı, kullanıcıların paralarını nasıl harcadıklarını görmelerine olanak tanır ya da bunu yapan program veya uygulamalarla eşitlenir, böylece müşterilerin harcama ve bütçelerini daha iyi görebilmesini ve kontrol edebilmesini sağlar.
  • Daha iyi oranlar: Bazen müşteriler işlemlerini banka şubesi yerine internet bankacılığı portalları üzerinden gerçekleştirerek transfer ve kambiyo işlemleri için ayrıcalıklı oranlara erişebilir.
  • Daha düşük ücretler: Dijital bankacılıkta genel masraflar daha az olduğundan ücretler, müşterilerin aynı işlemleri geleneksel yöntemlerle gerçekleştirmesine kıyasla genellikle daha düşüktür.
  • Daha fazla özellik: Birçok banka, geleneksel yöntemlerle daha yavaş olabilecek tasarruf araçları, finansal tavsiyeler, çek yatırma işlemleri, kişiden kişiye ödemeler ve hatta müşteri hizmetleri gibi çok çeşitli hizmetleri internet bankacılığı aracılığıyla sunabilmektedir.
  • Doğru para yönetimi: Dijital bankacılığın doğasında var olan otomasyon, hata olasılığının çok daha düşük olduğu anlamına gelir. Geleneksel bankacılıkta ise insan hatası hâlâ bir sorumluluktur.

Dijital bankacılığın bazı dezavantajları

Günümüzdeki yaygınlığına rağmen elektronik bankacılığın bazı dezavantajları bulunur. Bankacılıkta güvenlik her zaman bir endişe kaynağı olmuştur ve sektörün dijitalleşmesi, bu konuya daha fazla odaklanılmasını sağlamıştır. İnternet bankacılığının göz önünde bulundurulması gereken birkaç olası gizli tehlikesi şunlardır:

  • Teknoloji konusunda özellikle bilgili olmayan kişiler için gezinmek zor olabilir.
  • İnternet bankacılığı, büyük veya karmaşık işlemlerin üstesinden gelemeyebilir.
  • Bankalar, güvenlik protokolleri nedeniyle, sıklıkla müşterilerin dijital bankacılık portalları üzerinden yapabilecekleri konusunda günlük transfer limitleri gibi limitler koyar ve bunları değiştirmek veya kaldırmak çok fazla çaba gerektirebilir.
  • İnternet bankacılığı, güvenilir bir internet bağlantısı gerektirdiği için herhangi bir bağlantı sorunu, portalın işlevselliği konusunda problemlere yol açabilir.
  • Bankacılık portallarının güncel ve güvenli kalması için sıklıkla bakım işlemi gerçekleştirilir; bu nedenle hizmet kesintileri meydana gelebilir.
  • Üst düzey güvenlik önlemlerine rağmen internet bankacılığı hâlâ siber suçlara karşı savunmasızdır.

İnternet bankaları güvenli midir?

Genel olarak internet bankacılığı güvenliği bir hayli yüksektir. Bunun nedeni, bankaların banka hesabınızı bilgisayar korsanlarından nasıl koruyacaklarını çok fazla düşünmesi ve çok sayıda güvenlik önlemi uygulamasıdır. Örneğin, günümüzde çoğu internet bankacılığı portalı ve uygulaması; zamanlı oturum sonlandırma, birkaç yanlış denemeden sonra oturum açma bilgilerinin devre dışı bırakılması, çok faktörlü kimlik doğrulama ve şifreleme gibi çeşitli standart güvenlik özelliklerine sahiptir. Finans kuruluşlarının bankacılık güvenliğini sağlayarak müşterilerini ve onların finansman kaynaklarını korumak için attığı adımlardan birkaçı şunlardır:

  1. Verileri 128 bit veya 256 bit şifrelemeyle koruma
  2. E-postalar ve çevrimiçi müşteri hizmetleri dâhil olmak üzere tüm dijital iletişimleri şifreleme
  3. Belirli bir süre boyunca işlem yapılmadığında otomatik oturum sonlandırma
  4. İki faktörlü, çok faktörlü veya biyometrik kimlik doğrulama
  5. Güvenlik uyarıları: her işlem için SMS mesajı veya e-posta gönderilmesi.
  6. İşlemleri doğrulamak için tek kullanımlık parolalar.
  7. Çalışanlara gizlilik ilkeleri ve müşteri verilerinin korunması konusunda eğitim verilmesi.
  8. Dolandırıcılığın önlenmesi için şüpheli etkinliğin izlenmesi
  9. Olası siber tehditlerin tespit edilmesi ve etkin bir şekilde ele alınması için Siber Tehdit İstihbaratının (CTI) kullanılması.

İnternet bankacılığının riskleri nelerdir?

Bankalar, internet bankacılığı güvenliğini sağlamak için çeşitli süreçleri hayata geçirse de bunlar her zaman kusursuz değildir. Siber suçlular, her türlü siber suçu işlemek için giderek daha gelişmiş yöntemler kullanmaktadır. Bu nedenle kimlik avı, kredi kartı dolandırıcılığı ve kimlik hırsızlığı, sektörde süregelen endişelerdir. Dijital bankacılık, yüksek düzeyde kolaylık ve kontrol dâhil pek çok avantaj sunsa da kullanıcıların internet üzerindeki hesaplarında oturum açmanın riskleri konusunda dikkatli olması önemlidir. Dikkat edilmesi gereken hususlardan birkaçı şunlardır:

  • Kimlik avı saldırıları: Bunlar genellikle resmî banka e-postaları gibi görünen ve alıcıları e-postayı yanıtlayarak veya dolandırıcılık amaçlı bir web sitenin bağlantısına tıklayıp bilgilerini girerek oturum açma bilgileri veya banka bilgileri gibi kişisel bilgilerini paylaşmaya ikna etmeye çalışan dolandırıcılık e-postaları yoluyla gerçekleştirilir.
  • Zararlı yazılımlar: Bazı finansal dolandırıcılık faaliyetleri, saldırganın kurbanın telefonuna zararlı yazılımlar veya virüsler yüklemesiyle başlar ve bunlar, gerekli kişisel bilgileri çalarak saldırgana iletir. Bazen de zararlı yazılımlar, güvenli olmayan bankacılık uygulamalarının içine kodlanmıştır.
  • Teknolojik arızalar: Dijital bankacılık tamamen teknolojinin mükemmel bir şekilde çalışmasına bağlı olduğundan, elektrik kesintileri, zararlı saldırılar veya ihlaller gibi her türlü sorun, müşterilerin hesaplarına en azından geçici olarak erişememesine neden olabilir.
  • Finansal hırsızlık: İnternet bankacılığı, kolaylığına rağmen kullanıcıların hesaplarını saldırılara karşı savunmasız bırakır ve paralarının çalınmasına neden olabilir. Bu nedenle, hesapların şüpheli etkinliğe karşı sürekli olarak izlenmesi önemlidir.
  • Kimlik hırsızlığı: Bilgisayar korsanları bir internet bankacılığı hesabını ele geçirmeyi başaramasa da bir kişinin kimliğini çalmak için gerekli bilgileri çalabilir ve bu bilgileri başka hesapları ele geçirmek veya başka finansal dolandırıcılık eylemleri gerçekleştirmek için kullanabilirler.

Banka hesabınızı dolandırıcılardan nasıl korursunuz?

Bankaların internet bankacılığı güvenliğini ciddiye almasına karşın müşterilerin de kendi internet bankacılığı güvenliklerini sağlamak için önlem alması gerekir. İnternet üzerinden gerçekleştirilen para işlemleri ile ilgili bu internet bankacılığı açıklamalı grafiğinde, sık sık ziyaret ettiğiniz siteleri korumalı bir modda açarak kişisel verilerinizi güvende tutmaya yardımcı olan uygun güvenlik yazılımlarını kullanmanız öneriliyor. Elbette internet bankacılığı güvenliğini sağlamak için her zaman daha fazlası yapılabilir. Uzmanların internet bankacılığı güvenliği ile ilgili ipuçlarından birkaçı şunlardır:

  1. Kişisel bilgi talep edilen veya sizi bir web sitesine yönlendiren banka e-postalarına karşı her zaman dikkatli olun. Bankalar hiçbir zaman hassas verileri talep etmez.
  2. Sizi bir bankanın web sitesine yönlendiriyormuş gibi görünen e-posta bağlantılarına tıklamaktan kaçının. Bunun yerine, web adresini doğrudan tarayıcıya yazın ve bankanın resmî, güvenli sitesinde olduğunuzdan emin olun.
  3. Bir internet bankacılığı oturumu sırasında alışılmadık açılır pencereler gibi herhangi bir beklenmedik etkinliğe karşı dikkatli olun ve bunları hemen devre dışı bırakın.
  4. Ek bankacılık güvenliği için virüsten koruma yazılımı kullanın ve bu yazılımı güncel tutun.
  5. İnternet bankacılığı oturumlarınızı bir sanal özel ağ (VPN) kullanarak koruyun.
  6. Banka tarafından sunulduğu takdirde çok faktörlü veya biyometrik kimlik doğrulamayı kullanın.
  7. Mümkünse transferleri, ödemeleri ve değişiklikleri onaylamak için tek kullanımlık parolaları kullanın.
  8. Tüm işlemler, parola değişiklikleri, hesap değişiklikleri ve başarısız oturum açma girişimleri hakkında uyarı almak için mümkünse bankacılık bildirimlerine abone olun.
  9. Mümkünse güçlü bankacılık parolaları oluşturmak için bir parola yöneticisi kullanın
  10. İnternet bankacılığı için hiçbir zaman herkese açık Wi-Fi ağlarını kullanmayın, yalnızca güvenli, özel ağları kullanın
  11. Bir bankanın yalnızca resmî web sitesini ve uygulamalarını kullanın
  12. Tüm cihazlarda parola korumasını etkinleştirin.
  13. Her zaman bankacılık oturumlarını kapatın ve bu, otomatik olarak gerçekleşmiyorsa zamanlı oturum sonlandırmayı etkinleştirin.
  14. Hiçbir zaman hassas bilgileri kendi isteğinizle paylaşmayın. Bankalar hiçbir zaman sosyal güvenlik numaraları veya PIN’ler gibi kişisel verileri talep etmez.
  15. Hesap özetlerini yetkisiz ödemeler veya transferler gibi şüpheli bir etkinliğe karşı düzenli olarak takip edin ve bu etkinliği derhâl bankaya bildirin.
  16. Kaybolan veya çalınan kartları derhâl bankaya bildirin.
  17. Cihazlardaki tüm yazılımların güncel olduğundan emin olun.
  18. Elektronik ortama geçin. Basılı hesap özetlerinin posta yoluyla alınması, olası saldırganlara kişisel bilgileri çalma fırsatı verir.

Finansal kaynaklarınızı internet bankacılığı güvenliği ile koruyun

Bankacılık giderek daha da dijitalleşirken insanların internet bankacılığı güvenliği ile ilgili haklı endişeleri de artıyor. Bankalar, sistemlerinin bütünlüğünü sağlamak ve müşterilere hesaplarının ve paralarının korunduğuna dair güvence vermek için karmaşık, üst düzey güvenlik protokolleri uygular. Örneğin, verilerin ve iletişimlerin şifrelemeyle korunması ve internet bankacılığı güvenliğini sağlamaya yönelik standart özellikler olarak çok faktörlü kimlik doğrulamanın, güvenlik uyarıların ve otomatik oturum sonlandırmanın kullanılması da buna dâhildir. Bununla birlikte, internet bankacılığı kullanıcılarının ayrıca internet bankacılığının doğasında olan risklerin farkında olması ve kendi güvenlik önlemlerini uygulaması gerekir. Bankacılık uygulamaları ve web sitelerinde tüm güvenlik özelliklerinin etkinleştirilmesi, hesaplara yalnızca güvenli Wi-Fi bağlantıları üzerinden erişilmesi ve bankadan geliyormuş gibi görünen beklenmedik e-postalara ve aramalara karşı dikkatli olunması buna dâhildir.

Kaspersky Premium + 1 YIL ÜCRETSİZ Kaspersky Safe Kids edinin. Kaspersky Premium, en iyi koruma, en iyi performans, en hızlı VPN, Windows için onaylı ebeveyn kontrolü ve Android için ebeveyn kontrolü konusunda en iyi derece için beş AV-TEST ödülü aldı.

İlgili Makaleler ve Bağlantılar:

Zararlı yazılım ve girişim algılama

Elektronik para transferleri ne kadar güvenli?

Açıklamalı Grafik: İnternet Bankacılığının Finansal Siber Tehdit Haritası

İlgili Ürünler ve Hizmetler:

Kaspersky VPN Secure Connection

Kaspersky Password Manager

Kaspersky Premium

Dolandırıcıları uzakta tutmak için internet bankacılığı güvenliği

Bankaların internet bankacılığı güvenliğini sağlamak için aldığı tedbirleri öğrenin ve hesabınızı korumak için bazı internet bankacılığı güvenliği ipuçlarını keşfedin.
Kaspersky Logo