content/tr-tr/images/repository/isc/2017-images/web-img-17.jpg

2014 yılında Amerika Tüketici Federasyonu gerçekleştirdiği tüketici acenteleri anketinde kimlik hırsızlığının giderek artan biçimde en çok aldıkları şikayet olduğuna işaret etti. Bu sorunun yaygınlığına ve kimlik hırsızlarının neden olabileceği zarara rağmen çoğu kişi bu suçun kurbanı olduğunda ne yapması gerektiğini bilmez. Kimliğiniz çalındığında yapmanız gerekenlere dair bu kılavuzu adım adım uygulayın.

1) Kaynağı Keşfedin

Sorunu gidermeden önce saldırının kaynağını bilmek önemlidir. Geleneksel kimlik hırsızlığı, makbuzlar ya da kredi kartı ekstreleri gibi kişisel bilgileri elde etmek için "çöp karıştırmayı" içerirken hırsızlar artık popüler çevrimiçi hizmetleri hedef alıyor. Bankacılık web siteleri, çevrimiçi perakendeciler ve hatta flört siteleri çok sayıda müşteri bilgisi tutar.

Kurban olduğunuzu fark eder etmez (ör. adınıza yeni kredi hesapları açıldıysa, onayınız olmadan satın alma işlemleri yapıldıysa veya devlette bulunan iletişim bilgileriniz değiştirildiyse) son dönemde internette yaptıklarınızı düşünün. Hesabınızın askıya alındığını veya incelenmekte olduğunu iddia eden, finansal kuruluşlardan geliyormuş gibi görünen bir e-postaya cevap verdiniz mi? Tanımadığınız gönderenlerin postalarındaki eklerden video oynatıcı veya medya dosyası indirdiniz mi? Düzenli olarak kullandığınız e-ticaret sitelerinden biri yakın zamanda siber saldırıya uğradı mı? Bunlardan herhangi biri, korsanları çağıran güvenlik açıklarına yol açabilir.

Bunlara maruz kalma ihtimalinizi azaltmak için bankacılık web sitelerine yalnızca güvenli bağlantı kullanarak giriş yaptığınızdan emin olun, kredi kartı bilgilerinizi internette paylaşmayın ve flört ya da buluşma sitelerinde paylaştığınız bilgiler konusunda dikkatli olun. Ayrıca, siber suçluların papatya zinciriyle bilgilerinize ulaşmasını engellemek için bağlı hesaplar ve benzer parolalar kullanmaktan kaçının. Güvenilir bir antivirüs çözümü çalıştırmak da çok önemlidir. Kötü amaçlı programları tespit edip kaldırmak, tehditleri boşa çıkartır.

2) Arama Yapmaya Başlayın

Hırsızlığı keşfettikten sonra arama yapmaya başlayın. Kredi kartınızı düzenleyen kuruluş ya da bankanız gibi dolandırıcılığın meydana geldiği şirketlerle başlayın. Hesaplarınızı kapatmalarını veya dondurmalarını isteyin ve tüm kullanıcı adlarınızı ve parolalarınızı değiştirin. Ardından "üç büyük" kredi bürosundan birini arayın:

Bir kredi raporu isteyin ve hesaplarınıza 90 gün boyunca "dolandırıcılık uyarısı" koydurun. Bu acentelerden biriyle iletişime geçtiğinizde bunların diğer ikisini bilgilendirme zorunluluğu vardır. Ardından, kimlik hırsızlığını Federal Ticaret Komisyonu'na (FTC) bildirin ve yerel polis teşkilatında konuyla ilgili zabıt tutturun.

3) Olacaklara Karşı Önlemlerinizi Alın

Özel şirketler ve devlet kurumları genellikle hesapların kapatılması ya da yeni kimliklerin düzenlenmesi konusunda hızla hareket ederek işleri yolunuza koymanıza yardımcı olur. İlk darbeyi atlattıktan sonra kimlik hırsızlığının uzun vadeli sonuçlarıyla karşılaşabilirsiniz. Kişisel verileriniz sonraki yıl, hatta birkaç yıl sonra sahte vergi iadeleri düzenlemek için kullanılabilir. Siber suçlular başka ülkelerde çalışmak için TC kimlik numaranızı kullanabilir veya ödemeyi hiç düşünmedikleri kredileri alabilir. Sonuç olarak gelecekte kredi veya finansal işlemler konusunda sorun yaşayabilirsiniz.

Bu 90 günün ötesinde de kredi raporlarınıza mutlaka dikkat edin ve her zaman tüm dolandırıcılık faaliyetlerini anında bildirin. Tehlikeli durumlarda yeni bir TC kimlik numarası almak için bile başvurabilirsiniz. Ayrıca, kimlik hırsızlığının uzun vadeli etkisini azaltmak için kullandığınız kredi hizmetlerini sınırlandırmaya çalışın. Sadece bir veya iki tane düşük limitli kartla tüm diğer faaliyetler hızlıca şüpheli olarak bildirilebilir.

4) Geleceğinizi Koruyun

Suçlular kimliğinizi çalıp sahte hesaplar açmak veya büyük satın alma işlemleri yapmak için kullandığında hukuki sorunlarla karşılaşabilirsiniz. Dolandırılan şirketler genellikle kayıplarını özel alacak tahsildarlarına bildirir. Bu bürolar "yaptığınız" satın alma işlemlerinin ücretlerini almak için sizi ve ailenizin üyelerini arar. Temmuz 2015'te, Tüketici Finansal Koruma Bürosu'na yapılan şikayetlerin yüzde 31'i alacak tahsildarlarıyla ilgiliydi. Bu tahsildarların çoğu agresif davranır. FTC, durumunuzu izah ettiğiniz bir dilekçe yazmanızı ve tüm ilgili yazışmaları, kayıtları, polis ve kredi tutanaklarını eklemenizi önerir.

Olayın ardından yeterince hızlı harekete geçmezseniz bazı kredi kartı şirketleri ve perakendeciler, adınıza yapılan tüm harcamalar için sizi sorumlu tutabilir. Bu nedenle, bir hırsızlığı fark eder etmez kart düzenleyen kuruluşlar, bankalar ve diğer kurumlarla iletişime geçmeniz ve tüm ilgili telefon aramalarının, yazışmaların ve bilgi taleplerinin kaydını tutmanız önemlidir.

Ne zaman, nasıl hareket etmeniz gerektiğini bilmenin yanı sıra bu tür durumları engelleyici önlemler almanız da önemlidir: İnternette güvenli gezinme alışkanlıkları, sağlam antivirüs ve internet güvenliği çözümleri, güçlü parolalar ve sınırlı kredi kullanımı gibi. Tüm bunlar kulağa biraz bunaltıcı gelse de kimliğiniz çalındığında ne yapmanız gerektiğini bilmek kıymetlidir. Yukarıdaki ipuçları, zararı azaltmaya ve hayatınızı yoluna sokmaya yardımcı olur.

Çevrimiçi dolandırıcılıkla ilgili diğer makaleler ve bağlantılar

Kimliğiniz Çalındığında Yapmanız Gerekenler: Adım Adım Kılavuz

Amerika Tüketici Federasyonu, 2014 yılında gerçekleştirdiği tüketici acenteleri anketinde kimlik hırsızlığının giderek artan biçimde en çok aldıkları şikayet olduğuna işaret etti. Kimliğiniz çalındığında yapmanız gerekenlere dair bu kılavuzu adım adım uygulayın.
Kaspersky Logo